Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

A füzesgyarmati hintó, TájGazda

A mester gyermeke genetikailag örökölt a lovak szeretetét nagymamájától. Nemzeti Vágta a Hősök terén. A mára meghonosodott rendezvény egyik leglátványosabb versenyszáma a fogatvágta.

A lovak római harci szekereket húznak maguk után örült tempóban. A szakemberek mindannyian tudják, a nézők százezres tömegéből nyílván kevesebben, hogy ezek a kocsik Füzesgyarmaton a világhírű hintókészítő mester, Galambos Sándor kovácsmester műhelyében. Fantázianevük Vágta-biga (Quadriga).  A kovács szakma kiváló alap, a hintógyártáshoz, mert a kocsik legfontosabb alkatrészei kovácsolással készülnek. Galambos Sándor 1970-ben helyezkedett el a füzesgyarmati Járműkészítő és Javító Ipari Szövetkezetben, ott leste el a szakma fogásait Szécsi József kocsigyártómestertől. Lovas kocsikat és lőcsös kocsikat gyártottak. Amikor a szövetkezet 1980-ban telephelyet váltott, akkor döntöttek úgy néhányan, hogy önállósítják magukat. Már nem mentek az új telepre, hanem a lakásuknál kialakított saját műhelyében dolgoztak, eleinte, mint a szövetkezet bedolgozói. Három évvel később 1983-ban lett teljesen önálló hintókészítő kisiparos. Nagyon sok hintót, kocsit gyártottak a szövetkezettel is. Téeszek, állami gazdaságok, vadásztársaságok voltak a megrendelők és nem felejthetjük el azt sem, hogy a hatvanas évektől kezdve, a hetvenes nyolcvanas években a magyarok voltak A fogathajtásban a világ legjobbjai. Nem tartott attól, hogy nem lesznek megrendelései. Kisiparos élete első hintóját Papp József, az apajpusztai TSZ elnökének csinálta. Papíron nem tervezték, és ma sem tervezik meg előre a hintókat. A megrendelővel töviről-hegyire átbeszélik, hogy milyen kocsira van szüksége, mire akarja, mire fogja használni. Aztán mutatnak neki mintákat, a megrendelő kiválasztja azt, amelyik tetszik neki, a többi az ő dolguk. Gyakorlatilag fejből gyártják a kocsikat. A tengelyhosszúság adott, a nemzetközi keréknyomtáv 148 cm. Ebből kiindulva kezdik el építeni a kocsikat. A kovácsműhelyben elkészülnek a kovácsolt alkatrészek, a monogramos fellépők, a kerekek ráfjai, az esztergályos-lakatos elkészíti a tengelyeket, a bognár a fakerekeket, faküllőket és a hajlított faszerkezetek, az asztalosok megcsinálják a kocsi testeket, a díszítéseket, a lakatos összeszereli, a festő pedig lefesti. A kocsik kőrisfából készülnek, a fakerekek küllői akácból. Persze gyártanak gumikerekes kocsikat, meg tiszta fém hintókat is. Ezeket olyan helyeken használják, ahol nagy igénybevételnek vannak kitéve. A mai hintókra már gyári tárcsafékeket szerelnek, Mercedes, Fiat fékeket használnak. Ezt a fékrendszert már ő fejlesztették ki, csak ők dolgozok ezzel a szisztémával. A magyar versenykocsik 90 százalékát ők gyártják, de külföldről is sok megrendelést kapnak. Versenyzőktől, királyi családoktól, vadászoktól, gazdag emberektől. Legalább 22 országba szállított már kocsikat. Kenyába, egy herceg esküvőjére is ők szállították a hintót és a lovakat is. A hintót hajóval, a lovakat repülővel. Az esküvői hintót ő vezette, soha nem felejti el azt az élményt. Többször dolgoztak a filmgyárnak is. Csináltak rabszállító kocsit, amit úgy kellett megcsinálniuk, hogy, ha sík terepen húzzák, akkor is úgy látsszon, hogy nagyon rázkódik benne a rab. Vagy a Puszta busz elnevezésű kocsit is ők gyártották, ami ugyan nem hintó, viszont egyszerre 25 vendéget tudnak vele szállítani. Ilyen működik például a Hortobágyon. Stabil a szakembergárdájuk, öten 47 éve együtt dolgoznak. Valamikor a mester is versenyzett fogathajtásban, a sportot ma már fia, Nándi viszi tovább, aki kettes fogatban magyar bajnok és válogatott is. A Füzesgyarmati Lovas Barátok Egyesületében sportolnak. Teljesen természetes gyermeke vonzalma a lovakhoz, családi vonás, sőt, genetikailag örökölte a nagymamájától, Galambos Sándor édesanyjától, akit Füzesgyarmaton mindenki csak Csikós Nagy Erzsébetként emlegetett. Előnevét onnan kapta, hogy nagymamájának egész családja lovakkal foglalkozott, nagyon értettek hozzá. Minként a nagyapja is, meg az édesapja is. Aki nemcsak a lovakhoz, hanem a lovaktól elválaszthatatlan hintókhoz is kiválóan ért. Nem véletlenül ismerik a világ minden táján a füzesgyarmati Galambos-féle hintókat

Pin It
contentmap_plugin

Hírlevél feliratkozás, TájGazda

Ajánlott cikkeink

  • Kézzel festett üvegcsodák

    Kézzel festett üvegcsodák, TájGazda

    Felvidéken, pontosabban Csallóköz szívében, Dunaszerdahelyen születtem, jelenleg is itt élek családommal. Magyar nyelv és irodalom és képzőművészeti nevelés szakos tanárként

     
  • A rejtélyes fehér mák

    Fehér mák, TájGazda

    Egy korábbi cikkünkben számoltunk be a kék mákról és számos pozitív hatásairól (A fiatalos erőnlét elixírje). A hozzászólások között olvastam a fehér mák említését.

     
  • Csejte vára

    Csejte vára, TájGazda

    Az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségnek örvend a Báthory Erzsébet köré szőtt kultusz, mely szerint a grófnő lelkén több száz fiatal lány halála szárad. A mendemondák szerint a Vérgrófnő

     
  • A szerémségi magyarság központja

    A szerémségi magyarság központja

    A nehéz gazdasági helyzetben egyre kevesebb a munkalehetőség a vajdasági településeken. Ezért sokan külföldre mennek, azonban Szerémségben van olyan helység is, ahonnan nem költöznek el a lakosok.

     
  • Egy sikeres családi borvállalkozás

    Varga Családi Szőlészet-Borászat, TájGazda

    Bár a kárpátaljai termelők dolgát valószínűleg sokáig megnehezíti még Ukrajna kedvezőtlen gazdasági helyzete, a turizmusnak, gyümölcs- és zöldségtermesztésnek, borászatnak kedvező földrajzi adottságaink

     

Az én termékem

Tájérintő

Ugrás a tetejére